För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Information om lok och vagnar
Här kan du läsa om loket och vagnarna som åker med i tåget.
Lok
Ånglok C7 1774
De svenska privatbanorna utvecklade helt andra loktyper än SJ. Bergslagarnes Järnvägar (BJ) från Falun till Göteborg var det största bolaget och deras lok typ A/C/C3 från år 1901 var en snälltågsmaskin för lätta och snabba tåg.
Sveriges första lok med överhettare i pannan heter BJ C3 52 och finns bevarat av NOHAB:s ångloksklubb i Trollhättan. Järnvägsmuseets lok C7 1774, som hos BJ hade nummer 51 är i samma serie.
Loken blev omoderna på 1930-talet och lok 51 såldes till Nässjö-Oskarshamns Järnväg (NOJ) år 1941 och fick där nummer 37. Det tjänstgjorde i persontåg och även för påskjutning på tunga tåg i backarna från Eksjö till Nässjö.
Vart loket tog vägen när NOJ togs över av SJ år 1946 är höljt i ett dunkel. Troligen ansåg SJ att loket, som nu hette C7 1774, som udda och lite för svagt. Det slopades redan 1953, och blev från 1955 beredskapslok. Till en början var det uppställt i Eslöv lokstall och senare i Loshults lokhus.
När Hultsfreds hembygdsförening ville ha ett före detta NOJ-lok till sin hembygdspark blev de erbjudna just det här loket, och det kom dit år 1963, med Järnvägsmuseet som ägare.
Loket mådde ganska bra under sitt tak i Hultsfred, men år 2009 kom det tillbaka till Järnvägsmuseet och har rustats upp i körbart skick av Järnvägsmusei vänner i Ängelholm och togs i drift år 2023.
Loket har renoverats i det skick det hade efter en revision 1949 och representerar ett för SJ udda lok, med ursprung från en privatbana.
Vagnar
Co9b 2798
Co9b 2798 är en personvagn med nitad stålkorg, som byggdes år 1930 av Kockums i Malmö. Vagnstypen var en av SJ:s första större stålvagnsserier.
Den här vagnen har en inredning som består av enbart kupéer med totalt 88 sittplatser. Den har genomgått mycket få ändringar sedan den byggdes år 1930.
Fönstren öppnas genom att man drar en läderrem åt sig, så att fönsterramen följer med inåt och fönstret kan dras ned. Vagnen var en tredjeklassvagn fram till år 1956, därefter uppgraderades den till andraklass.
på 1980-talet togs den ur trafik på 80-talet men räddades av Kalmar Järnvägars museiförening, som renoverade den. På 1990-talet kom den Järnvägsmuseet, där den totalrenoverades och togs i bruk år 1998.
Co13 2832
Stockholm växte med rasande fart i början av 1900-talet. Förorter tillkom eller inkorporerades. Särskild lokaltågstrafik infördes för människors förflyttning mellan bostaden och den centrala staden.
Med korta avstånd mellan stationerna så behövdes en smidig av- och påstigning. På SJ:s första boggivagn för lokaltåg behöll man traditionella ändplattformar med gaveldörrar men avsatte vagnens mittpart till vestibul och dubbeldörrar i vagnssidan. Vagn 2832 har under två år genomgått en omfattande restaurering i museets verkstad och färdigställdes i april 2013. Vagnen har fått ett utförande som efter den första moderniseringen med nya soffor i slutet av 1930-talet.
Co8d 3137
Co8d 3137 är en personvagn med nitad stålkorg, som byggdes 1937 av AB Svenska Maskinverken i Södertälje. Vagnstypen var en av SJ:s vanligaste typer, och den har gått i trafik i hela landet fram till 1980-talets slut.
Vagnen har en inredning bestående av både kupéer och salonger med totalt 86 sittplatser, och den har genomgått mycket få ändringar sedan den byggdes. Vagnen var en 3-klassvagn fram till 1956, sedan "klassades" den upp till 2-klass. Inredningen är idag lite ovanlig eftersom detta är en av de få vagnar som inte fick nackstöd inbyggt på 1960-talet. Vagnen är totalrenoverad, och togs i bruk 2011.
Övrigt
Funktionsvariationer
Eftersom tågen är gamla, är de tyvärr inte anpassade för olika funktionsvariationer. Om du har svårt att röra dig, eller stiga på och av, vänligen kontakta tågpersonalen så hjälper de dig.
Barnvagnar och rullstolar
Äldre vagnar har trånga vestibuler och korridorer – det är dåligt med plats för barnvagnar, rullstolar och rullatorer. Vi har inte möjlighet att ta dessa ombord i sittvagnarna på tåget, utan förvarar dom i vår resgodsvagn. Vi har heller ingen möjlighet att lyfta på eller av rullstolar med en person i.
Barn
Alla resenärer oavsett ålder, behöver ha en giltig biljett. Barn kan ha rabatterat pris, se information för respektive resa. Endast spädbarn som sitter i en föräldrars knä under hela resan, och inte tar upp en egen sittplats, åker med gratis.
Hundar
Hundar kan inte resa med våra tåg.
Allergier
Tågen städas kontinuerligt men många material är gamla, så tyvärr kan vi inte garantera dig som är allergiker mot damm att det är helt fritt från problem.
Källa Järnvägsmuseet Gävle
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.