För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Information om lok och vagnar
Här kan du läsa om loken och vagnarna som åker med i tåget
Lok

Foto Hans Sjögren
Rapidlok Ra846
Ra 846 är ett ellok byggt av NOHAB och ASEA 1955. Inspirerade av Amerikas designade lok lät SJ 1955 tillverka två stycken Rapidlok. De fick en helt annan utformning och färg än de tidigare fyrkantiga och bruna elloken, och även hastigheten var en helt annan. Hela 150 km/h kunde de köras i.
SJ:s tanke med dessa lok var att prova köra i högre hastigheter, eftersom man på den tiden bara körde i 120 km/h. Rapidloken visade sig fungera bra, och 1961 kom 8 lok till. Ra 846 gick i trafik fram till 80-talets mitt, och sedan togs det om hand av Sveriges Järnvägsmuseum. Loket totalrenoverades inför järnvägens 150-årsjubileum 2006, och då återombyggdes också utseendet så att det nu ser ut som när det var nytt.

Foto Olaf lindström
Da 888
Da 888 är ett ellok tillverkat av flera verkstäder tillsammans 1955. Loktypen ingick i en serie om 93 lok som SJ lät beställa på 1950-talet. Fortfarande är enstaka lok i drift hos olika tågoperatörer.
Loktypen är en utveckling av det klassiska D-loket, som var ett ellok som började byggas redan 1925, och man byggde varianter av denna loktyp ända till 70-talets början. Loket är avsett för tunga persontåg, eller godståg, och loktypen har använts i hela Sverige.
Det som utmärker denna loktyp är att kraften från två drivmotorer drivs via en blindaxel (ett hjul som inte når ner till rälsen) och vidare genom koppelstänger till tre drivaxlar.
Lok 888 är utrustat med en stor plog som kallas ”Norrlandsplog” och som var vanlig när loken tjänstgjorde på Malmbanan i person- och godståg där.
Vagnar 1:a klass

Foto Järnvägsmuseet
Bo5b 4356
Bo5b 4356 byggdes av Kockums 1951 som en svetsad stålvagn. Vagnstypen var SJs flottaste på den tiden och den var vanlig i snälltågen på stambanorna.
Vagnen har två salonger med en mycket fin inredning med öronlappsfåtöljer, teakväggar och björkfanertak. 1956 kom vagnen att klassas upp till 1-klassvagn, och den gick i trafik till sent 1980-tal. Vagnen har genom åren genomgått mycket få förändringar och är nu totalrenoverad.

Foto Järnvägsmuseet
Bo5b 3295
Bo5b 3295 byggdes av Kalmar Verkstad 1940 som en nitad stålvagn. Vagnstypen var SJs flottaste på den tiden och den var vanlig i snälltågen på stambanorna.
Vagnen har två salonger med en mycket fin inredning med öronlappsfåtöljer, teakväggar och björkfanértak. 1956 kom vagnen att klassas upp till 1-klassvagn, och den gick i trafik till sent 1980-tal. Vagnen har genom åren genomgått mycket få förändringar och är nu totalrenoverad
Vagnar 2:a klass

Foto Järnvägsmuseet
Co8cs 3200
Co8cs 3200 är en personvagn med nitad stålkorg, som byggdes av Allmänna Svenska Järnvägsverkstäderna i Linköping 1938.
Detta är en 2-klassvagn med både kupéer och salonger med 54 sittplatser, men vagnen har också ett mindre caféutrymme i ena änden, med 24 sittplatser. Vagnen var en 3-klassvagn fram till 1956, sedan "klassades" den upp till 2-klass. Den totalrenoverades 1998.

Foto Järnvägsmuseet
Co8d 3137
Co8d 3137 är en personvagn med nitad stålkorg, som byggdes 1937 av AB Svenska Maskinverken i Södertälje. Vagnstypen var en av SJ:s vanligaste typer, och den har gått i trafik i hela landet fram till 1980-talets slut.
Vagnen har en inredning bestående av både kupéer och salonger med totalt 86 sittplatser, och den har genomgått mycket få ändringar sedan den byggdes. Vagnen var en 3-klassvagn fram till 1956, sedan "klassades" den upp till 2-klass. Inredningen är idag lite ovanlig eftersom detta är en av de få vagnar som inte fick nackstöd inbyggt på 1960-talet. Vagnen är totalrenoverad, och togs i bruk 2011.

Foto Järnvägsmuseet
Co13 2832
Stockholm växte med rasande fart i början av 1900-talet. Förorter tillkom eller inkorporerades. Särskild lokaltågstrafik infördes för människors förflyttning mellan bostaden och den centrala staden.
Med korta avstånd mellan stationerna så behövdes en smidig av- och påstigning. På SJ:s första boggivagn för lokaltåg behöll man traditionella ändplattformar med gaveldörrar men avsatte vagnens mittpart till vestibul och dubbeldörrar i vagnssidan. Vagn 2832 har under två år genomgått en omfattande restaurering i museets verkstad och färdigställdes i april 2013. Vagnen har fått ett utförande som efter den första moderniseringen med nya soffor i slutet av 1930-talet.
OBS: Det kan bli andra 2:a klassvagnar än de som listas här.
Restaurang- och kafévagn

Foto Järnvägens Museum
Restaurangvagn Ro3b 3749 (CRONSTEDTS VAGN)
Ro3b 3749 byggdes av Kalmar Verkstad 1946 som en svetsad stålvagn. Vagnen byggdes i en serie om tre och det var SJ:s första helt elektriska restaurangvagn. Vagnen hade kök och två matsalar med tillsammans 48 sittplatser.
Vagnen var också vackert utsmyckad med intarsiakonstverk av Ewald Dahlskog. I vagn 3749 sitter de kvar, och de föreställer Göteborg och Malmö. Ro3b 3749 är totalrenoverad.
Rudolf Cronstedt (1826-1906) var greve, ingenjör och ämbetsman och under åren 1887-1897 var han SJs generaldirektör. På 80-talet döpte SJ alla sina special- och konferensvagnar efter äldre generaldirektörer, och vagn 3749, som då ingick i denna vagnparken, fick namnet "Cronstedts vagn".
Kafé- och barvagn SAHLINS S1 3607
S1 3607 är en 2-klassvagn som byggdes 1945 som litt Bo5b.
Vagnen blev 1956 1-klassvagn med littera Ao15b men fick tidigt en liten bar för att användas i bland annat ”Dollartåget” på 1950-talet.
Troligen byggdes vagnen om rejält redan 1964, med en mer fast bar och från 1973 blev den ytterligare ombyggd som konferensvagn och den hade sedan littera S1. SJ använde vagnen under många år i sina specialresor och på 90-talet fick den en stor bar i Vilda Västernstil. Namnet ”Sahlins vagn” kommer från Mauritz Sahlin som var SJs generaldirektör 1904-1908.
Övrigt
Funktionsvariationer
Eftersom tågen är gamla, är de tyvärr inte anpassade för olika funktionsvariationer. Om du har svårt att röra dig, eller stiga på och av, vänligen kontakta tågpersonalen så hjälper de dig.
Barnvagnar och rullstolar
Äldre vagnar har trånga vestibuler och korridorer – det är dåligt med plats för barnvagnar, rullstolar och rullatorer. Vi har inte möjlighet att ta dessa ombord i sittvagnarna på tåget, utan förvarar dom i vår resgodsvagn. Vi har heller ingen möjlighet att lyfta på eller av rullstolar med en person i.
Barn
Alla resenärer oavsett ålder, behöver ha en giltig biljett. Barn kan ha rabatterat pris, se information för respektive resa. Endast spädbarn som sitter i en föräldrars knä under hela resan, och inte tar upp en egen sittplats, åker med gratis.
Hundar
Hundar kan inte resa med våra tåg.
Allergier
Tågen städas kontinuerligt men många material är gamla, så tyvärr kan vi inte garantera dig som är allergiker mot damm att det är helt fritt från problem.
Källa Järnvägsmuseet Gävle
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.