För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Historik
Om Järnvägens Museum
Järnvägens Museum i Ängelholm startade 1998 under namnet Banmuseet som en historisk del i Banskolans (nuvarande Trafikverksskolans) utbildningsverksamhet. I motsats till de flesta andra järnvägsmuseer hamnade inte fokus på lok och vagnar utan på infrastrukturen kring järnvägen.
Banverket stod som huvudman för det nya museet och invigningen förrättades av dåvarande kommunikationsministern Ines Uusmann och Banverkets Generaldirektör Bo Bylund.
Invigning i september 1998
År 2003 fick Banverket hand om ytterligare ett museum när man tog över Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle från SJ. Banverkets två museer slogs två år senare samman med en gemensam museichef placerad i Gävle. Banmuseet i Ängelholm bytte där efter namn till Sveriges Järnvägsmuseum Ängelholm.
Det nybildade Trafikverket tog 2010 över de verksamheter som tidigare fanns inom Banverket, Vägverket och Luftfartsverket. Trafikverket blev således ny ägare till Sveriges Järnvägsmuseum i Ängelholm och Gävle.
År 2012 övergick Sveriges Järnvägsmuseum Ängelholm från Trafikverket till Ängelholms kommun. Då fick museet också sitt nya namn Järnvägens Museum.
Byggnaden
Byggnaden, som idag är Järnvägens Museum, är en del av Ängelholms stations gamla lokstall.
År 1898, 13 år efter att Ängelholms nuvarande station togs i bruk, byggdes i bangårdens södra ände ett lokstall med tio platser och en vändskiva med 15 meters diameter. Ett expeditions- och förrådshus byggdes också. Vidare anlades ett mycket stort kolupplag (52 000 ton) väster om lokstallet. Senare byggde man ut lokstallet med ytterligare sex platser.
Ängelholms lokstall 1919
År 1917 anlades ett nytt lokstall med sex platser och en 20 meters vändskiva söder om det äldre lokstallet. De båda lokstallen hopbyggdes med reparationsverkstad, förråd och personalrum. Det krävdes folk. I början på 1950-talet bestod personalen av 127 personer. Förutom en lokmästare, som var chef, fanns det trettiofyra lokförare, tjugo lokeldare och sex lokbiträden. Resten var stationär personal som svarade för verkstad och underhåll. Det fanns även en kontorist.
SJ-skolan 1962
År 1955 startade SJ-skolan sin verksamhet i lokstallet med utbildning och undervisning. Under 1990-talet togs planer fram för ett museum i en del av byggnaden. Banmuseet, som idag heter Järnvägens Museum, invigdes 1998.
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.