För bästa upplevelse och funktion av denna webbplats vänligen aktivera javascript.
Dressiner av allehanda slag
En utställning om banvakternas oumbärliga tjänstefordon.
%20Jvm_KDAE10891.jpg)
Ordet ”dressin”, via franskans ”draisine”, syftar från början på en tidig form av cykel och härleds ur efternamnet på uppfinnaren, Karl Drais.
På svenska är dressin namnet på lätta järnvägsfordon som började förekomma under 1870-talet. Det var klumpiga och trampades eller vevades fram. Ett tiotal år senare kom det ångdrivna varianter och efter sekelskiftet 1900 fanns även bensindrivna dressiner, med delar från vanliga bilar. Form och storlek kunde variera i det oändliga.
%20Jvm_KBDB01996.jpg)
Dressiner användes för inspektions- och tjänsteresor och var medvetet gjorda små för att kunna vändas på spåret.
Från de bensindrivna dressinerna var inte steget långt till landsvägens bilar. Lösningen för privata järnvägsbolag blev ibland att bygga om en vanlig bil till järnvägsbruk. Från 1920-talet förekom ett antal sådana på järnvägarna. Hur mycket bilen hade anpassats varierade. Hjulen var givetvis alltid utbytta mot flänsade stålhjul. Men på gamla bilder kan man ibland se att ratten lämnats kvar, trots att styrningen måste ha tagits bort. På järnvägen är det ju spåret som styr.
%20Jvm_KDAH00574.jpg)
Dressiner har med åren blivit allt mer ovanliga, men används än på vissa platser. Sedan år 2000 har de i regel ersatts av tvåvägsfordon, som både kan köra på räls och landsväg. De finns i många former från brandbilar till grävmaskiner och lastbilar.
När vi hör ordet ”dressin” idag, tänker vi i första hand på cykeldressinen. Den har med tiden gått från att vara banvaktens oumbärliga tjänstefordon till att idag bara vara en höjdpunkt på familjeutflykten.
Utställningen visades 2017.
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Ge oss gärna feedback så att vi kan göra hemsidan och informationen bättre.